córka policjanta |
Wysłany: Nie 13:58, 11 Lis 2007 Temat postu: wariacje na temat mustanga... |
|
wszytsko zaczęło się od oglądania amerykańskich seriali....
a to krótka historia Forda mustanga w oparciu o różne źródła
Po zakończeniu produkcji Ford'a Thunderbirda, który był jedynym jak dotąd sportowym samochodem Forda, poza autami sprowadzanymi z Europy, na rynku amerykańskim pozostały jedynie Chevrolet Corvette i Corvair Corsa. Nowy prezes Forda - Lee Lacocca, któremu powierzono wówczas pod opieke przeżywający kryzys zakład, postanowił stworzyć samochód sportowy (jak wymienione) a zarazem tani, czyli dostępny dla wszystkich, choć na myśli miał on głównie ludzi młodych. Początkowo Mustang miał być autem klasy GT, czyli samochodem o zamkniętej karoserii, szybkim i mało seryjnym, jednaki takim nie był.
Pierwsze prace nad Mustangiem rozpoczęto na początku lat sześdziesiątych, początkowo prototyp nosił nazwę T-5, która dopiero poźniej została zmieniona. Prototyp ten powstał już w 1962 roku, jednak nie miał on jeszcze wiele wspólnego z tym znanym, hitowym Mustangiem. Premiera Mustanga odbyła się we wrześniu 1963 roku, a sprzedaż seryjną rozpoczęto 17 kwietnia 1964.Pierwszy Mustang wyposażony był w 6-cylindrowy silnik "rzędówkę" o pojemności 2786 ccm i mocy 101 KM, pochodzący z Ford'a Falcona.
Kolejne proponowane silniki to: 164-konny V8 o pojemności 4260 ccm, a także raz trzy silniki V8 o pojemności 4728 ccm i mocach kolejno 210, 220 i 271 KM. W 5 miesięcy po premierze do sprzedaży wkroczył model Fastback 2+2, w który otrzymał etykietę GT, a także 5-zegarową deskę rozdzielczą. Poza silnikiem do wyboru były także inne komponenty, jak np. 3 wersje nadwozia: Convertible (kabrio), Hardtop (coupe z bagażnikiem) i fastback (ścięte coupe), 3 rodzaje zawieszenia, 3 systemy hamulcowe i 3 rozmiary opon.
W 1965 roku pojawiła się wersja Shelby GT 350, która była wyczynową, sportową wersją Mustanga. Był to najpopularniejszy Mustang GT. Samochód ten po niewielkich przeróbkach nadawał się na tor wyścigowy.
W 1968 roku pod nazwą GT 350 ukazał się także model nazwany Convertible, który był po prostu kabrioletem. W rok później, czyli w 1969 roku ukzał się kolejny model GT 350 w wersji kabriolet.
Kolejny z serii GT był Mustang GTA 390 posiadający silnik V8 6,4 litra i mocy 335 KM. Samochód ten był i jest po prostu PIĘKNY.
W roku 1967 nastąpiły pierwsze, większe zmiany w wyglądzie Mustanga. Sam samochód został poszerzony i wydłużony, zmieniono "tyłek", a także powiększono przednią atrapę. Kolejne modyfikacje miały na celu jedynie usprawnienie silników, a co za tym idzie także zwiększenie ich mocy, doskonałym przykładem może tu być Mustang 428 Cobra Jet, który pojawił się w 1968 roku, a jego moc przekraczała 400 KM. Z ciekawostek można dodać tzw. "Ram Air-y", czyli wybrzuszenia na przedniej masce.
Mustang Mach I pochodzący z 1973 roku, wyglądał jak samochód przeznaczony na tor wyścigowy, a nie do zwykłej sprzedaży. Rok 1973 był rokiem końca produkcji Mustangów I generacji, produkcję kolejnych rozpoczęto w rok później czyli 1974 roku.
W 1976 roku pojawiły się pakiety: "Stallion" i "Cobra II". Zawierały one takie specjalności jak spojlery, specjalne listwy itp. Rok póżniej zwiększono moce silników.
W 1978 roku pojawiła się wersja i był to koniec Mustangów II generacji. MAJ LOFF |
|